306 Företagaren som inte ser sig som företagare

Sven Lundgren driver en företagsgrupp inom produktion av våtrumsprodukter. De satsar på egen tillverkning i Sverige. Han ser sig inte som företagare, och det kan vara en fördel menar han. Idag omsätter de 70 miljoner kronor med en stark tillväxt. Sven berättar hur de jobbar med värderingar, framtidstro och rekrytering.

Sven Lundgren är VD för Staga Sweden i Linköping. Han är snart 40 år och småbarnsförälder som gillar sin trädgård. Jobbet tar en stor del av livet, men inte för stor del. Sven ser sig inte som företagare – han tror det gör honom till en bättre företagare.

Sven blev så trött på att vara arbetstagare, därför blev han arbetsgivare. Hans företagskoncern består av fyra företag som tillsammans omsätter 70 miljoner kr. Ett av dotterbolagen är Nordic Barrier Coating som ligger i Söråker. Sen är det två startups, Tabey och NTC. Sven har en bakgrund som civilingengör inom papper och massa.

Vad gör Staga?

De är gör idéer till verklighet, tar en produkt från en till hundratusen. Det mesta handlar om våtrumsprodukter så att vart fjärde badrum i Sverige har produkter från Staga. Deras mål är att bli Europas främsta leverantör av tekniska produkter baserat på papper, non woven och plast. De tillverkar egna maskiner efter de produkter de gör.

Från början var Staga ett rent ingenjörsbolag som inte skulle hålla på med produktion. Tanken var att produktion kan flyttas där den gör mest nytta. Staga hyrde de maskiner hos andra, de visste hur och var produkten skulle tillverkas. Men det slutade med att de blev logistiker istället. En maskin kunde strula och då var de inte plats. De började då att köpa maskinerna i stället för att hyra dem.

Tillväxt är inte lösningen

Sven Lundgren tycker att det är för mycket fokus på tillväxt, och att det inte är lösningen. Samtidigt drivs Sven av förändring och att göra nya saker hela tiden. De konkurrerar med importerade produkter. Därför satsar Staga på närproducerat och produkter som är anpassade för svenska förhållanden.

De har idag 25 % av våtrumsmarknaden och tycker inte att de skall få en större andel. Ur ett ekonomiskt perspektiv är det rätt korkat, säger Sven. Istället försöker de sälja något annat i samma bransch. Målet är att dubbla omsättningen om tre år.

Jobbade på utvecklingsavdelning som lades ned

Innan Sven startade Staga jobbade han på en utvecklingsavdelning som lades ner. En dåvarande kund förslog att de skulle samarbeta. De startade då bolaget tillsammans med en riskkapitalist. Grundideerna kom från hans tidigare arbetsgivare, som inte hade gjort något med ideerna. De hade redan från början en tydlig affärsplan eftersom de hade en riskkapitalist med sig.

De hade inga kunder i början och den produkt som de trodde mest på i början säjer de inte alls mycket av idag.

Den första personen anställdes då Sven skulle bli pappa första gången.

Är det stressigt att ha företag och skaffa barn?

Ja när det andra barnet kom blev det stressigt, säger Sven

Pratar värderingar vart annat år

Vart annat år träffas hela personalen för att prata om värderingar och framtidstro. En av frågorna är -Var är Staga om tre år? De kör alltid samma frågor, och man kan se över tid att det har ändrat sig var de är.

Ett av alternativen var -Vi har en fabrik. I början var det ingen som var intresserad av att ha en fabrik inom en treårsperiod. Men så blev det, idag har de tre fabriker.

Fördelen med att vara företagsledare är att man kan bestämma värdegrunden som andra måste leva efter, säger Sven. Deras värdegrund utgår från familjen och ser de anställda som en familj eftersom de tillbringar så mycket tid där.

Hur hittar du rätt personal?

Sven tycker att det är svårt. Det viktigaste är att dela våra värderingar. För tjänstemän tar de in extern hjälp för att ta fram tre kandidater. Dessa kandidater kommer samtidigt på anställningsintervun under en heldagsaktivitet. De får bland annat utföra värderingslekar, samma frågor som personalen får om vad de tror Staga kommer att vara om tre år. Detta gör kanditaterna tillsammans. De har även en grillaktiviet tillsammans med alla anställda. Målet är att ge en så riktig bild som möjligt av företaget, säger Sven.

När de rekryterar produktionspersonal tar de gärna in för många för att se vem som passar in, som avgörs av personalen.

Var smart

En av Svens grundpelare är att inte jobba för mycket. En annan är att hushålla med resurser genom att vara smart. Man kanske inte behöver köpa en ny maskin, det kanske går att fixa den gamla.

Hur kommer Staga att se ut om 3 år?

Det kommer finnas mer produktionsyta i Linköping. De kommer skapa en utvecklingsavdelning med 80 ingejörer.

Varje fredag bjuder de på lunch och är man välkommen att hälsa på, meddelar Sven.