#317 Nå ut med Facebook – Nina Jansdotter

Nina Jansdotters har kommit ut med den nya boken -Nå ut med Facebook. Hon berättar om hur boken blev till och varför det fortfarande är intressant att nå ut på Facebook. För att komma igång med Facebook kan du använda Ninas ubåtsstrategi. Lyssna så får du veta mer.

Nu kommer den tredje boken ut om hur man jobbar framgångsrikt med Facebook. Hon skrev boken för att det hänt så mycket. Ett stycke fick styras direkt för att det händer så mycket. Det handlar inte så mycket om det tekniska. Ninas intresse är mer hur vi socialiserar oss på bästa sätt. Du som vill veta mer om Nina Jansdotter som person, lyssna på avsnitt 179.

Finns det någon anledning att hålla på med Facebook?

Nina menar att de flesta har lagt mycket tid på Facebook och byggt upp en bank av relationer där. Därför är de flesta inte så pigga på att lämna dessa relationer. Idag är Nina trots det mer på Linkedin än på Facebook. Hon upplever att det är enklare att nå ut på LInkedin än på Facebook, och det var en utmaning för Nina att lyckas lika bra på Linkedin som på Facebook. Hon kommer troligen att skriva en bok om hur man når ut på Linkedin.

I princip finns alla på Facebook idag. Du får dessutom rätt mycket för pengarna när du annonserar på Facebook. Nina är dock mer inriktad på metoder för att nå ut utan att annonsera.

Boken vänder sig till de som har eget företag eller på annat sätt inte har egen anställning. Den handlar om Ninas tänk kring socialiseringen, hur man umgås, vad som är rätt ton, vara aktiv, hjälpa andra och bidrar med värde. Nina menar att när du ger något så får du mycket tillbaka. Många säger till Nina att deras insatser på Facebook inte gav något. Hon brukar då fråga -vad gav du dina följare?

Att lyckas kräver stor arbetsinsats

Man måste avsätta tid för nätverkande för att lyckas, både digitalt och i verkliga livet. Knepet är att skapa engagemang när de ser inlägget, så att de gillar eller kommenterar inlägget. Ingen vill följa och interagera med en broschyr. Folk vill veta vem personen är.

Hur kommer man igång?

De flesta är rädda att ställa sig på en scen. Facebook kan vara en stor scen. Man kan börja som en ubåt, observera hur andra gör utan att själv bidra. Se hur andra gör, vad som fungerar och vad som inte fungerar. Det handlar inte om att härma någon. Börja posta något enkelt och se hur det fungerar.

Ett verktyg är att ställa frågor. Bjud in till en dialog och helst i ett forum så att det inte bara är du. Men man kan inte leva bara på gillare. Det måste konvertera till kunder t.ex. eller mot det mål som var och en har med att finnas på facebook.

Man måste förstå Facebook för att se möjligheterna. Det krävs att du ger dig in i leken för att förstå, säger Nina. Det som fungerar för dig kanske inte fungerar för mig. Var och en måste hitta sin egen väg. Du kan inte heller ha samma stil hela tiden, för då kommer publiken att tröttna. Du måste utveckla stilen hela tiden.

Ninas sjuttonde bok

Det här bli Ninas sjuttonde bok och det  var sex år sedan hennes senaste bok kom ut. -Det är bra att samla ihop tankarna i en bok. Om jag inte gör det far jag iväg åt alla håll, säger Nina. En bok kan samla ihop alla fragmenterade tips och artiklar som man skriver. Läsaren får ett större sammanhang i en bok.

Att vara aktiv på Facebook kan innebära att du får både beröm och kritik för det du skriver. Men Nina kanske mest uppskattar kritiken. När hon återpublicerar kritik brukar det ge stor spridning. Nina vill visa att bygga nätverk inte bara är en dans på rosor. Men det går att träna sig i att klara av och hantera kritik på nätet.

Ger du dig in i en het debatt på nätet måste du ha tid att vara med i debatten, annars skall du inte ge dig in i den, säger Nina.

Visa världen mer av dig själv med Facebook.

Boken hittar du här https://shop.whipmedia.se/produkt/facebook/


Om du gillade detta blogginlägg kanske du även gillar detta:

#309 Så blir digital marknadsföring ett väloljat maskineri – som spottar ut leads

Marknadsföringen är idag mer digital än någonsin. Men det är fortfarande människor som gör affärer med människor. Adrian Rosca på Bidrik berättar hur han gör för att få maskineriet att fungera, så att det bidrar till fler affärer. Vilka är fallgroparna och framgångsfaktorerna för att lyckas med sin digitala marknadsplan? Adrian Rosca driver företaget Bidrik. […]

Från förtidspensionerad 19 åring till framgångsrik säljinspiratör

Navid Fard växte upp bland folk som inte hade samma hårfärg som han. Han kände inte sig som en i mängden. Men han valde att göra skillnaden till en tillgång. Och det har han fortsatt med. Av en slump kom han in på säljbanan, och gjorde succé. Hör historien om killen som blev sjukpensionerad vid […]

#262 Hur Magnus fick 98 000 visningar på Linkedin – och mycket annat om Linkedin

Vi avhandlar Linkedin och ger våra knep för att lyckas på Linkedin. Magnus berättar vad som gjorde att hans artikel visades 98 000 gånger. Tomas ger en crash course i hur man kommer igång med Linkedin. När Magnus öppnar LinkedIn ser han Tomas överallt, ur gör han för att ha den närvaron? – Det finns […]

?Niklas Lindberg Linto Hook? berättar om hur han fick 30 000 kontakter på LinkedIn

Niklas Lindberg är en småländsk verktygsmakare som var en av de första i Sverige att nå 30 000 kontakter på LinkedIn. Han berättar här hela historien hur det blev så, om sin verksamhet och sina knep för att lyckas stå ut från mängden. Vi pratar om betydelsen av varumärket och hur man blir en boostexpert […]

Möjligheter och risker med sociala medier och massmedier

Sociala medier och massmedier erbjuder stora möjligheter för ett företag och organisationer att synas. Men det finns fallgropar. Jörgen Rundgren och Carl Selling har skrivit boken Mediehjälpen, en guide till sociala medier och massmedia. Författarna är veteraner inom kommunikation och vi samtalar kring hur boken kom till, några tips ur boken och hur de själva jobbar med att göra reklam för […]

Sångerska och företagare – möt Linda Frithiof

Linda Frithiof är en framgångsrik sångerska som stått bakom många kända artister. Nu satsar hon fullt på sitt eget företag som sångerska med eget material. Från att ha sagt ja till andras projekt säger hon nu ja till sig själv. Efter att Linda bildade familj och skaffat barn har hon nu en ny målbild – att […]

Nina Jansdotter – företagare och socialmedianörd

Nina Jansdotter är egenföretagaren som har en passion för sociala medier. Hon är företagaren som lockas av det fria livet och följa sin egen rytm. Det handlar om Ninas syn på företagande och hur hon skaffar kunder. Det blir även en hel del prat om hur man lyckas på sociala medier och Ninas strategi för att […]

Trender inom sociala medier med the Social Media Professor

The Social Media Professor är tillbaka och berättar vad som är på gång och trendar inom sociala medier. Han deltog nyligen på den gigantiska Social Media Marketing World. Vad händer med Facebook, Instagram och Linkedin? Vad är det för typ av inlägg som gäller? Niklas ger även förslag på tre personer som är värda att […]

Framgångsfaktorer för lyckad digital marknadsföring

Hur man lyckas med sociala medier i det lilla företaget. Vi träffar kommunikationsproffsen Andreea Bernicu och Michael Elowsson på Kreativ Kraft i Linköping. De berättar om digital strategi och deras metodik för att hjälpa företag att lyckas med sin digitala kommunikation och fler affärer. Michael Elowsson är grundare och VD på kommunikationsbyrån Kreativ Kraft i […]

The Social Media Professor Niklas Myhr -om spridning, Donald Trump och Influencers

The Social Media Professor är tillbaka och vi talar om sociala medier 2016. Vad hände under förra året? Hur får man ut sitt budskap? Vi talar även om Donald Trump och hans stil i sociala medier. Det är skillnad mellan hur amerikaner jobbar med sociala medier och svenskar. Vi kommer in på influencers och hur […]