#325 Företagarexperten Boo Gunnarsson ger sina bästa tips

Boo Gunnarson är företagarexpert på Visma. Han delar med sig av kloka råd om hur man lyckas i sitt företagande. Vi berör det mesta inom marknadsföring, drivkrafter och hur man överlever det första året.


Har du en dröm om att starta företag – gå till nyföretagarcentrum. Börja i liten skala med något du brinner för. Det är två av Bosses bästa råd till alla som vill starta företag.

Boo Gunnarson är företagarexpert på Visma SPCS. Han har själv haft egen verksamhet sedan 14 år ålder då han sålde bilder. När han var 18 år gammal körde han fotokurser och skaffade sin FA skatt som han fortfarande har.  I sitt jobb på Visma träffar Bosse många företagare och blivande företagare. Visma ser till att företag har bra verktyg för att hålla koll på sin ekonomi.

Att tänka på vid uppstart av ett företag

Kom snabbt ut på nätet. Berätta om dina tjänster i dina egna sociala kanaler men också på din hemsida. Många glömmer hemsidan, man tänker traditionellt att marknadsföring är tidningsannonser. Fyra av fem kunder börjar sin inköpsresa på nätet, säger Bosse.

Fundera på vilka ord du skall använda när du skriver dina texter. Fråga tio kompisar i din omgivning vad de skulle googla om de vill hitta din produkt eller tjänst. Då får du tio tips som du sen stoppar in i Google Trender. Då får du se hur många som googlar på det och när. Kommunikationen är på mottagarens villkor och inte det du vill säga, menar Bosse.

Hur överlever man första året som företaget?

Det viktigaste är att göra en plan. Det är ett levande dokument som handlar både om dina kunder och varför du gör det du gör. Kunderna går igång på varför du valt att sälja dina tjänster och hur du levererar dem, säger Bosse.

Om Bosse exempelvis skulle starta en pizzeria i Växjö skulle han erbjuda laktosfria ost, ekologiska pålägg och glutenfria bottnar. Man kan göra samma sak som alla andra, men på ett annat sätt. Bosse pryade på Expert på högstadiet och på ett äldreboende där han lärde sig att umgås med äldre. Det har han haft stor nytta av.

Bosse uppmanar alla att fortsätta med det de brinner för. Det är aldrig för sent att ta sin passion till ett företagande. Faktum är att vart tredje person drömmer om att starta ett företag. Att starta ett företag är att släppa mycket av sin trygghet, och det skrämmer många från att starta företag. Du måste våga dela med dig av din kunskap. Det ökar din trovärdighet, säger Bosse.

Det gäller att hitta sitt eget sätt att tanka energi både mentalt och kroppsligt. När du gör något annat så kanske det dyker upp idéer och då skall du skriva ner dem direkt, säger Bosse.

Det är för mycket regler kring företagendet, ett exempel är uppgiftslämnande. Myndigheterna måste samordna sig mer tycker Bosse.

Allt vi gör skapar varumärket. Varumärket är  egentligen det som andra tycker och tänker om  ditt varumärke, och inte själva loggan. Varumörken är relationer som måste underhållas hela tiden säger Bosse avslutningsvis.

Om du vill kontakta Bosse:

Linkedin https://www.linkedin.com/in/boogunnarson/

Epost: boo.gunnarson@visma.se