AMRA – mäter farligt bukfett och leverfett rekordsnabbt

Vi möter tillväxtgeniet Tommy Johansson som berättar om sin senaste skapelse AMRA, som revolutionerat tekniken för att mäta farligt buk- och leverfett. De har kallats snillebolaget för sin innovation, en programvara som rekordsnabbt utvärderar magnetröntgenbilder. Tommy Johansson berättar om tillkomsten av AMRA och hur de fick tunga investerare i ett tidigt skede. Tommy ger sina bästa tips för att få en startup att växa och utvecklas.

 

Tommy Johansson är VD på AMRA sedan sex år tillbaka. Amra är ett spin off bolag från Linköpings Universitetssjukhus och CMIV (Centre for Medical Image Science and Visualisation). Företaget grundades av två forskare i Linköping. Idén är att visualisera radiologiska bilder på hur kroppen ser ut invändigt.

Vem är Tommy Johansson?

Tommys bakgrund är från Industriell Ekonomi i Linköping. Första tredjedelen av sin karriär ägnade han sig åt stora företag som Saab och Ericsson, den andra tredjedelen åt medelstora bolag som Industrimatematik och IFS, och den sista tredjedelen är med små bolag, start-ups. Det allra roligaste har varit att jobba med de små bolagen, säger Tommy.

Amra är till många delar en kopia av C3 Technologies. Det handlar om bildbehandling, visualisering och bygga 3D modeller. Det är ny teknologi och en ny patenterad produkt som skapar en ny marknad. Kunderna förstår inte att de behöver detta, för de har inte sett det, säger Tommy.

Grundarna och AMRA

Olof Dahlqvist Laine har doktorerat på magnetkameror och Magnus Borga som är professor i bildbehandling tog fram en metod för att samla in och presentera tvärsnittsbilder av kroppen på sex minuter i en magnetkamera. Bilderna sätts ihop till en 3D bild av kroppen där man även kan se olika typer av fett och muskler. Framförallt går det att kvantifiera kroppen. Kroppen delas in i 2.5 mm stora kuber. I varje kub kan man mäta hur många procent fett det är och hur mycket som är muskler. Det kan till exempel ge information om hur mycket fettinfiltration som finns i muskeln.

Med denna metod går det att mäta det farliga bukfettet och leverfettet. Det går även att mäta godartade underhudsfetter. 75 % av alla amerikaer är överviktiga och 36 % är feta. Detta ger många följdsjukdomar som hjärt och kärlproblem, diabetes, leversjukdomar och cancer. Fördelningen av fett i kroppen talar om vilken risk du har att få olika sjukdomar. Bukfett ökar risken för hjärtinfarkt. Bukfett och leverfett tillsammans ökar risken för diabetes.

Din kropp ljuger inte

Din kropp är ett resultat av dina föräldrar och hur du lever. Det finns dock exempel på smala människor som har BMI 21 och har 7 liter bukfett, som inte syns för de ser smala ut.

AMRA´s teknik mäter mest detaljerat och snabbast i världen. Forskare är intresserade av metoden för att förstå hur fett påverkar sjukdomsrisken. En av AMRA´s första kunder var UK Biobank där de skall kroppsscanna 100 000 människor, där man vet allt om dessa människors sjukdomsbild. Då kan man jämföra deras kroppsfetter med deras sjukdomshistorik. De kommer att följas livet ut så att man kommer att se vilka som får diabetes och hjärtinfarkt mm.

Att bygga ett självspelande piano

Att välja rätt personal och ha en tydlig vision gör att företaget kan bli ett självspelande piano. För Amra startade företaget på inkubatorn LEAD med Tommy Johansson och det två grundarna. De sökte mindre forskningsbidrag från Vinnova och mjuka lån av Almi och Länsstyrelsen. De investerade även själva en del pengar i Amra. I början hade de ett par examensarbetare.

År 2014 lyckades AMRA få in Industrifonden som investerare med en så kallad titthålsinvestering på 5 miljoner kr, vilket var ovanligt tidigt. Senare gick de även in med ytterligare 10 miljoner kr. Då kunde de även anställa så att de var 7 personer efter tre år på LEAD. För investeringspengarna byggde de en riktig produkt som utvecklad enligt ett kvalitetssystem för att få FDA godkännande i USA. Inom medicinteknikvärlden är det jättemycket jobb att ta fram en prototyp till produkt.

Produkten är en programvara som tar hand om bilderna som kommer från en standard magnetkamera. Mycket jobb har ägnats åt att optimera bildtagningen så att den kan göras på sex minuter.

Alla som anställdes var tekniker och produktutvecklare, marknadsföringen sköttes av Tommy och de två grundarna. Det handlade framförallt om att åka runt i USA hos ledande forskare och universitetssjukhus.

Ny fas

Fram tills nu har AMRA varit ett teknikbolag som utvecklat ett mätverktyg. Men i och med att de fick in en investering på 80 miljoner kr har de börjat anställa folk med medicinsk bakgrund för att få ut mätverktyget på marknaden. Det är en ny fas för bolaget och kräver att det kommer in en annan typ av människor i bolaget.

Riskkapitalbolag är tuffa att ha och göra med. De vill få tillbaka sin investering med tio gånger insatsen. När det går bra är de medgörliga, men om det går dåligt blir det hårda nypor. I och med att de fått in två läkemedelsbolag som investerare, vet de att det tar lång tid att utveckla produkter inom life science.

Det vanligaste är att ett riskkapitalbolag har en tioårsfond där man tar in pengar och investerar i ett bolag under de första 3 åren, sedan utvecklar bolaget i 3-4 år för att sedan avveckla dem de sista tre åren för att få tillbaka pengarna. Deras aktuella investerare har dock gått in med evergreenfonder, där det inte finns någon investeringshorisont.

Visionen

AMRA´s  vision är att kunna göra bättre prioriteringar av patienter som behöver vård. Idag krävs det nästan att du får en hjärtinfarkt först innan du blir behandlad. Om man kan hitta de människor med högs risk för att få hjärtinfarkt kan dessa behandlas först.

Övervikt och fetma är ett stort folkhälsoproblem över hela världen. Kunskapen om hur fetma påverkar kroppen är fortfarande låg. Därför startar Karolinska Sjukhuset en stor studie. Det bästa är om vi kan rekommendera diet och motion.

Deras framgångsfaktor

En framgångsfaktor är att de varit orädda och trott på sig själva. De fick även in det mest kända sjukhuset i USA som kunder samt två stora läkemedelsbolag. Det blev tvärt om för AMRA, de stora internationella kunderna först och de små lokala i Linköping sedan. Tommy tycker att man skall sälja det man vill ha och inte i första hand det man redan har. Resultatet blir att utvecklingen blir betald och en aktiv kravställare. Men det gäller att tro på att det går att leverera.

Det var en stor fördel att ha med två namnkunniga forskare i AMRA från början, för i medicinbranschen handlar det om att bygga förtroende.

Bygga bolag handlar om att bygga team, och att veta vad man själv är bra på. Ofta är det fantastiska tekniker som utvecklar en fantasisk teknik, men det är bara 10 % av framgången. Det gäller att komplettera med affärsutveckling och folk som kan sälja produkten. För att hitta rätt personer och kompetens är nätverkande viktigt. I Linköping som är en ganska liten stad men med många framgångsrika företag som känner varandra, är det lätt att hitta rätt kompetens. Tommy Johansson träffade de två Amragrundarna på Venture Arena.

Måste ut och träffa kunder

Inga bolag växer av att man sitter på sitt kontor. Du måste ut och träffa kunder. På Tommys första dag på Amra flög de till San Diego och var där en vecka och träffade kunder. De var även runt på många konferenser för att träffa key opinion leaders.

Det tar 4-5 möten för att få in en kund innan du har byggt förtroende och relationer och kan göra affär. Åker du en gång per år till din kund så tar det 4-5 år att få in den. Gör du alla besök på ett år tar det ett år. Du måste vara hos kunden, och möta denna för att det skall bli en affär.

Amra har just startat ett dotterbolag i USA och har ett starkt fokus på att etablera sig där. De kommer även fokusera på mellanöstern och Europa för att bygga ett globalt bolag.

www.amramedical.com