De städar bara dagtid – för personalens skull

Kiriakoula de Luca tröttnade på att städning bara sker utanför kontorstid. Därför startade hon 1996 städbolaget Topstäd. Idag driver hon och Damian de Luca företaget med 160 anställda, som bara städar dagtid. Genom en tydlig värdegrund och personal som tycker om att städa har de behållit företagets själ under hela resan sedan 1996.

Damian de Luca är VD på Kiriakoula De Luca är grundare och säljansvarig på Topstäd. De jobbar med kontorsstädning, bygg och industristädning, tung-industristädning och hemma städning. De är 160 anställda och finns på 10 orter mellan Stockholm och Göteborg.

Företaget startade 1996. Det startades som en reaktion på att städning skedde bara på kvällar och helger, och städpersonalen skulle inte synas. Det ansåg Kiriakoulade Luca vara fel. Hon ville göra en förändring och utföra städningen dagtid, så att kunden kunde ha en dialog med lokalvårdaren och vice versa. Kreola ville erbjuda det lilla extra till kunden och det kan bara ske om man har en dialog anser hon.

Varför måste städning ske på kvällar och helger?

Kiriakoula är uppväxt med föräldrar i städbranschen och som barn fick hon följa med dem när de städade på kvällarna. Då var det naturligt för henne. Men när hon växte upp och blev vuxen städade alla fortfarande på kvällar och helger, det hade inte skett någon förändring från 1979-1996. Då tänkte Kreola att här kan vi göra något annorlunda, att erbjuda städning på dagtid. Den personen som utför städningen skall känna sig sedd och uppskattad. Städning är en viktig del i var och en vardag, säger Kreakola. Skolor och förskolor kan städas dagtid, då blir det ytterligare en vuxen i barngruppen. Kreokola vill att alla skall se större möjligheter med städningen.

Kommunala verksamheter har inte fattat grejen

Strategin med att städa dagtid fungerar på privata företag, men inte på kommuner och statliga verksamheter. Resultatet är att Topstäd inte lämnar in anbud på dessa upphandlingar. Allt handlar om kommunikation och alla människor vill väl. Om man berättar om fördelarna med att städa dagtid så tycker alla att det är jättebra, säger Kreakola.

Dammsugning på callcenter

Ett exempel är callcenter som ringer hela dagarna, och de har heltäckningsmatta som skall dammsugas. Topstäd skulle dammsuga på morgonen, men mattan var stor så de hann inte riktigt klart och ville fortsätta under kontorstid. Det löstes genom att de använder tysta och moderna dammsugare. Nya idéer och enträgenhet ger utslag.

Det kan ta något längre tid att städa på dagtid jämfört med kvällar. Skillnaden är inte så stor jämfört med vad skolor skulle tjäna på det, säger Kreakola.

Tydlig värdegrund guld värd

Företagets värderingar togs fram med hjälp av Almi och är gläde, passion och service. Genom tydliga värdeingar kan personalen lättare ta egna beslut, förstå vad företaget står för och vad de levererar till kunderna. Av en tillfällighet blev förkortningen av värderingarna G P S, något som visar riktningen. För att värderingarna skall sätta sig hos personalen jobbar de med kommunikation varje dag.

Vilken har varit den största utmaningen?

Egentligen ingen, säger Kiriakoula först. Grundidén är så bra att de fortfarande brinner för den efter 21 år. Personalen får så mycket positivt, så ofta, och det ger energi, säger Kiriakoula.

Att tillsätta en organisation var det tuffaste Kiriakoula varit med om. När de växte över 40 anställda behövdes en helt ny organisation med arbetsledar, driftsledare, ekonomichef och lönechef. Då tappade man kontrollen, och det var jättejobbigt för Kreakola. Damian å andra sidan tyckte inte alls att det var jobbigt, snarare väldigt bra.

För Damian var den jobbigaste perioden 2014 när företaget växte med 28 %. Det var 20-25 nya personer som kom in i företaget som måste förstå företagets värderingar.

Ta in extern styrelseordförande var ett stort steg

Idag har de en extern styrelseordförande och ledamot, förutom Kiriakoula och Damian. Det var tack vare Almi. Kiriakoula gick på en skuggstyrelse för att se och förstå var professionellt styrelsearbete handlar om. Hon menar att styrelsen är en styrka för företaget och inte ett hot. Kiriakoula var rädd att expansionen av företaget skulle leda till att Topstäd tappade sina rötter när det kom in många nya ledare i företaget.Tänk om man tar in en extern VD och denne inte tycker det fungerar med Damian och Kiriakoula. Hur blir det då, tänker Damian? Det är som ens barn skall gifta sig med någon som inte vill ha med föräldrarna att göra. Men att delegera när man växer är nödvändigt.

Att rekrytera rätt människor

Det är en framgångsfaktor att ha en bra rekryteringsprocess. Det handlar inte bara om att kunna städa, den viktiga frågan är om personen tycker om att städa. Man måste tycka om att städa och ha det inom sig. Topstäd vill anställa människor med passion för städning.

Topstäd har en vision till 2020 att bli en av de fem största privatägda städbolagen i Sverige. Och det kommer vi att nå, för vi gillar utmaningar, säger Kiriakoula. Framöver så är det fokus på försäljning, få in fler människor och att utveckla personalen. Damian skulle vilja få mer tid at mingla bland sina medarbetetare.

Att söka ett städjobb måste du ta på allvar om du skall ha en chans

Om du vill söka jobb på Topstäd är deras tips att inte se det bara som ett städjobb, ta det på allvar, kom förberedd och det kommer gå bra för dig. Att söka en jobb på Topstäd är lika viktigt som om du skulle söka ett jobb på en bank, säger Damian

Råd till andra företagare

  • Satsa på något annorlunda som driver företaget
  • Ha tydliga värderingar
  • Kommunicera värderingarna ofta till personalen, så blir besluten lättare
  • Våga släppa kontrollen i tillväxtfasen fast det är läskigt

Läs mer på www.topstad.se