Sångerska och företagare – möt Linda Frithiof

Linda Frithiof är en framgångsrik sångerska som stått bakom många kända artister. Nu satsar hon fullt på sitt eget företag som sångerska med eget material. Från att ha sagt ja till andras projekt säger hon nu ja till sig själv. Efter att Linda bildade familj och skaffat barn har hon nu en ny målbild – att stå på en stor scen inför en stor publik och sjunga sitt eget material. Vi pratar om att utmana sig själv, om målbilder och att våga ta klivet ut och hitta sin publik.


Linda Frithiof är sångerskan som jobbat bakom kända artister som Magnus Uggla och på Wallmans salonger. När hon fick barn 2007 drog hon ner på sjungande och fokuserade mer på barnen. För att minska resandet och frånvaro från familjen gjorde hon mer av företagsevent.

Lindas drivkraft har alltid varit nyfikenheten och hittat på saker. Hon har alltid tackat ja till de flesta förslag. Det finns en fetsch för att utmana sina rädslor, och man måste utmana dessa. Det finns en tjusning i att göra det, att klara av det. Ibland tänker man, hur tänkte jag nu? Varför hamnar man i denna sits, säger Linda.

Den senaste perioden har Linda haft ett samarbete med ABBAs gamla originalmusilker med en show, där hon var Agneta. När de kom till en punkt där de inte ville samma sak kände hon att det var dags att göra något eget för första gången.

Med sin man, som jobbar med ljudproduktioner, bestämde de sig för att starta ett eget produktionsbolag och ge ut egen musik. Linda satsar nu på en egen solokarriär som sångerska. Även om Linda haft ett företag tidigare är det första gången hon går in i företagandet med en affärside. Deras filosofi är att gräva de de står och där de har kompetens inom. Att vara en jasägare har effekten att man hoppar från det ena till det andra. Nu är det första gången som jag har ett riktigt mål, säger Linda.

Linda började som dansare och gick en dansskola. Det behövde en sångerska och fick Linda frågan om hon vill vara den som sjunger. Det var överraskande för Linda, för ingen hade uppmärksammat henne som sångerska tidigare.  Hennes insats som sångerska fick en enorm respons på dansskolan, och det gav henne en kick att fortsätta med sången. Men under hela den tiden fanns det egentligen inget speicellt fokus. Hon nappade på de erbjudnanden som kändes bra.

Förebilder

Att ta efter andra och inspireras har varit Lindas sätt att utvecklas som sångerska. Hon har haft bilden att allt är möjligt. -Kan någon annan så kan väl jag, säger Linda. Musiken har gjort att Lindas nätverk har blivit stort. Hon har även hamnat i många märkliga situationer. Det har lärt henne mycket. Däremot lyssnar hon inte speciellt mycket på musik. Linda kopplar av med att se på TV eller ta en promenad.

Då blev Linda företagare

Att bli företagare kom när hon träffade sin man som är en entreprenör. De diskuterar ofta olika företagsideer. De har alltid haft en gemenskam önskan om att ha ett företag tillsammans. Hon hade nog inte startat företaget om inte hennes man varit med. Det är inte så många muskiker som är entreprenörer. Och de som är det är mycket framgångrika.  Idag kan man inte ge ut musik och tro att något skall hända. Linda måste hitta sin egen publik.

Att kliva ur sin gamla roll

Att skaffa barn gav Linda en självistans. Familjen är Lindas borg. Men samtidigt måste man våga ta klivet ut i sociala medier för att hitta sin publik. Nina Jansdotter arrangerade en livesändning på Facebook, som Linda har fortsatt med. Gör som ingen annan gör och gör på eget bevåg. Var inte rädd för vad alla andra skall tycka, säger Linda. När Linda står på scenen är hon i en roll, det är inte riktigt hon. Hon står inte ensam och faller och därför blir det tryggt, även om det är 20 000 personer i publiken. Nu Det är första gången som hon kliver ur rollen.

Att vara den man är

Linda är en rak och ärlig människa som vill se andra personer. Hon vill att andra skall se det. Det är så mycket yta i hennes bransch. Hon känner att det finns så mycket att ge. Hon vill inte ta på sig en artistroll och vara cool. Att vara jag är mycket enklare än att försöka var någon annan.

Resan och målbilden

Resan är så rolig och utvecklande. Kan man prioritera och få det att fungera med sin omgivning vill inte Linda sitta när hon blir äldre och inte ha provat. Skulle det inte gå bra så gör inte det något, man har ändå lärt sig så mycket på vägen. Lindas målbild är Madison Square Garden i New York. En annan målbild är att hon står på en utomhusscen med sitt eget material inför en stor publik. Man måste tro på sig själv och att man har något att bidra med. Alla har erfarenheter som de  bär vidare. Linda tror på samarbete som tillför något. Det är mycket jobbigare att göra allt själv. Man måste våga att vara öppen och visa att man är mottaglig för att ta in andras kompetens.

Intressera dig för människor runt om kring dig är Lindas tips.

 

Läs mer om Linda:

www.lindafrithiof.se

https://www.facebook.com/Tibbi1